Červeno-modré tyče
Kód: MO-MAT0190_M063Detailní popis produktu
Červeno-modré tyče (1–10)
Pomůcka pro seznámení dítěte s kvantitou a pojmenováním čísel od 1 do 10. Soubor deseti červeno-modrých tyčí umožňuje hmatové i vizuální prožívání množství a porovnávání délek.
Popis
Soubor obsahuje 10 tyčí o průřezu 2,5 × 2,5 cm a délkách v rozmezí 10–100 cm. Tyče se liší délkou a střídáním červených a modrých dílků, což podporuje vnímání pořadí, krátký/dlouhý a pojmenovávání jednotlivých délek.
Návod k použití
Seznámení s pomůckou
Přeneste tyče na kobereček. Uchopení je podobné jako u červených tyčí – prsty za boční strany, čímž dítě vnímá délku. Pokud je tyč příliš dlouhá, ukažte svislé držení s lokty u těla. Pohybujte se tiše a pomalu.
Tyče rozmístěte na kobereček a nechte dítě rovnat podle délky. Správnost pořadí zkontrolujte pomocí nejkratší (červené) tyče. Pořadí a pojmenování můžete procvičovat opakováním čísel nahlas: vložte dlaň na dílky, počítejte a pojmenujte tyč („To je tři.“), dítě po vás opakuje.
Poté promíchejte tyče a zadávejte úkoly typu: „Podej mi prosím tyč Čtyři.“, „Podej mi prosím tyč, která následuje.“, „Podej mi prosím tyč, která je před ní.“
Tyče lze skládat v různých vzorcích – od nejkratší po nejdelší, opačně nebo od prostřední. Vždy používejte všechny tyče, protože tvoří celek.
Práce ve skupině
Má-li aktivita více dětí, vybere si každé jednu tyč. Podle délky tyče říká své „jméno“: „Já jsem jednička“, „Já jsem pětka“ apod. Děti nejdříve trénují přenášení tyčí (např. soustředěnou chůzí), následně hledají svého souseda tak, aby se všechny tyče seřadily v řadě. Jiné dítě nebo učitel pak počítá dílky nahlas a provádí kontrolu.
Trénink paměti
Po srovnání tyčí vyzvěte dítě, aby zavřelo oči nebo se otočilo, a skryjte jednu tyč. Dítě hádá, která chybí. Později lze odebrat více tyčí současně.
Další možnosti a hry
- „Udělej tolik kroků, kolik je dílků na tvé tyči. A zpět!“
- „Dupni u každého modrého dílku (sudé číslice). A zpět.“
- „Povyskoč u každého červeného dílku (liché číslice). A zpět.“
- Skládání tyčí do různých obrazců podle fantazie dítěte.
- Přiřazování kartiček s odpovídajícími číslicemi.
- Porovnávání tyčí (delší x kratší, více x méně); později doplnit o znaky < a >.
- Měření délky a výšky: jak dlouhá je postel, stůl, chodba; které tyče sahají po koleno, pupík, podpaží apod.
SUDÝ a LICHÝ
Když dítě ovládá počítání dílků, požádejte ho, aby pojmenovávalo pouze červené dílky (modré mlčí) a naopak pouze modré (červené mlčí). Tím se procvičuje rozlišení lichých a sudých čísel.
Pokročilé varianty
V pokročilejší fázi lze prodloužit tyč č. 10 o další dílky (11, 12, 13 atd.) a zavést sčítání, odčítání nebo hledání lichých a sudých hodnot. Práci lze doplnit pracovními listy, vždy však postupujte od konkrétní manipulace s tyčemi k abstraktní práci na papíře.
Doplňkové parametry
| Kategorie: | Matematika |
|---|---|
| EAN: | 8596027001745 |
| Materiál: | Dřevo |
| Věk: | 4 + |
| ? Doporučený věk: | 4, 5, 6 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
