Číslice a žetony, Sudá-lichá
Kód: MO-MAT0128_M078Detailní popis produktu
Krabička s dřevěnými žetony a číslicemi (44 žetonů)
Pomůcka obsahuje krabičku z přírodního dřeva s 44 žetony a dřevěnými vyřezanými číslicemi. Slouží k procvičování číselné posloupnosti, počítání a pochopení struktury čísel jako součtu jednotlivých jednotek.
Účel a přínos
Hlavním cílem je posílit vědomí dítěte, že každé číslo je tvořeno oddělenými kvantitami jednotek. Pomůcka pomáhá dítěti:
- ovládnout posloupnost čísel 1–10 a přiřadit ke každému číslu odpovídající množství,
- vizualizovat sudá a lichá čísla,
- získat představu o násobení a dělitelnosti prostřednictvím uspořádání žetonů (např. 6 lze ukázat jako 3 páry horizontálně = 2×3 nebo jako dvě řady po třech = 3×2).
Vhodný věk
Pomůcka je určena pro dítě od 4,5 roku.
Příprava a průběh práce
Předpokladem práce je znalost pojmu čísla a posloupnosti 1–10. Doporučený postup při práci:
- Požádejte dítě, aby přineslo pomůcku na kobereček nebo ke stolečku.
- Krabičku s žetony a číslicemi umístěte nalevo od sebe, blízko dítěte. Číslice rozložte na stole v libovolném pořadí.
- Zeptáte-li se, kterým číslem začneme číselnou řadu, dítě obvykle podá číslo 1; položte jej vlevo a ponechte prostor pod číslem pro žetony.
- Pokračujte společně tak, že dítě podává další čísla a vy je postupně kladete vpravo tak, aby vznikla číselná řada až do 10.
- Po dokončení řady přistupte k přikládání žetonů: pod číslo 1 položte jeden žeton, pod číslo 2 dva žetony jako pár, pod číslo 3 dva jako pár a třetí žeton doprostřed, pod číslo 4 dva páry atd.
- Nechte dítě, aby pokračovalo samo; správné uspořádání ověříte tím, že žádný žeton nechybí ani nepřebývá.
- Na závěr spolu s dítětem přečtěte čísla od jedné do deseti a přepočítejte žetony. Beze slov přejedete prstem linii mezi sudými žetony a nad lichými se zarazíte.
- Ukažte dítěti, že práci zvládlo a nabídněte opakování při další příležitosti.
Cvičení: sudá a lichá
Postup pro nácvik pojmů sudé a liché:
- Položte ukazováček mezi číslo 1 a jeho žeton; dítě si všimne, že nemůže projet — takové číslo je liché.
- U čísla 2 ukazováčkem projedete mezi žetony — takové číslo je sudé. Ukázku opakujte u dalších čísel.
- Poté každé druhé číslo (začínáme dvojkou) mírně posuňte dolů, páry žetonů posunujte vždy po dvou, čímž vizuálně oddělíte násobky dvou.
- Použijte třístupňovou metodu otázek: „Ukaž mi, která čísla jsou sudá/lichá.“, „Ukaž mi nějaké sudé/liché číslo.“, „Jaké je toto číslo?“
Podpora správného orientování číslic
Pokud dítě některá čísla pokládá obráceně, nekontrolujte je přímou opravou. Připravte dřevěné destičky nebo papírové podložky s vyznačenou řadou číslic, dřevěné vyřezané číslice zamíchejte na stole a nechte dítě přikládat číslice na destičky, aby se naučilo správnou pozici čísel.
Alternativní materiály
Místo červených žetonů lze použít i jiné drobné předměty, například skleněné kamínky, šišky nebo mušličky.
Doplňkové parametry
| Kategorie: | Matematika |
|---|---|
| EAN: | 8596027001356 |
| Materiál: | Dřevo |
| Věk: | 4 + |
| ? Doporučený věk: | 4, 5, 6 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Diskuze
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
