Geometrická komoda
Kód: MO-SMV0014_S013Detailní popis produktu
Dřevěná geometrická komoda se 6 zásuvkami
Montessori pomůcka obsahuje 6 zásuvek se 35 rovinnými tvary v párech: tvar a odpovídající rámeček. Každý tvar má uprostřed úchyt pro snadnější manipulaci. Prezentační podnos obsahuje tři základní tvary: trojúhelník, kruh a čtverec.
Popis pomůcky
Pomůcka slouží k nácviku vizuálního vnímání a rozlišování tvarů, podporuje rozvoj jazyka a přípravu ruky na psaní. Práci s geometrickou komodou mohou předcházet jiné Montessori pomůcky (válečky s úchyty, růžová věž, hnědé schody, červené tyče, úvodní geometrický podnos).
Obsah zásuvek
- Zásuvka 1: šest kruhů s průměrem od 10 cm do 5 cm.
- Zásuvka 2: šest čtyřúhelníků – první je čtverec, u následujících se postupně zkracují vodorovné strany z 10 cm na 5 cm, svislé strany zůstávají stejné.
- Zásuvka 3: šest trojúhelníků: rovnostranný, rovnoramenný pravoúhlý, pravoúhlý, rovnoramenný ostroúhlý, rovnoramenný tupoúhlý, tupoúhlý.
- Zásuvka 4: šest rovnostranných mnohoúhelníků: pětiúhelník až desetiuhelník.
- Zásuvka 5: šest tvarů: kosočtverec, rovnoběžník, rovnoramenný lichoběžník, pravoúhlý lichoběžník, deltoid, konkávní čtyřúhelník.
- Zásuvka 6: pět tvarů: elipsa, křížová kytka, ovál, sférický trojúhelník, nerovnoramenný ostroúhlý trojúhelník.
Kontrola chyby
Mechanická kontrola: tvar buď sedí v rámečku, nebo nesedí.
Cíle pomůcky
Přímý cíl
- Rozlišování tvarů a forem pro lepší orientaci ve světě tvarů.
- Zlepšení vizuální paměti tvarů.
Nepřímý cíl
- Příprava na matematiku a geometrii.
- Příprava ruky na psaní.
Doporučený věk
Od 3,5 let.
Všechny Montessori pomůcky vycházejí z práce italské pedagožky Marie Montessori. Další Montessori pomůcky značky Moyo Montessori.
Postupy práce
Postup I – zásuvky 1 a 2
Nechte dítě vybrat podnos (1 nebo 2) a přinést ho na kobereček. Podnos položte do horního levého rohu koberečku. Dítě vyjme první tvar nedominantní rukou, obkrouží ho dvěma prsty dominantní ruky (prsty, které se používají při psaní) a položí na kobereček. Stejně postupuje s dalším tvarem. Pokud dítě tvary pouze vyndává a pokládá, nenucujte obkroužování. Tvary jsou na koberečku neuspořádané; můžete demonstrovat řazení od největšího po nejmenší nebo porovnávání přikládáním na sebe. Po seřazení prvních dvou položek přenechte další činnost dítěti. Po dokončení vracejte tvary zpět do rámů zleva doprava a poté pomůcku uložte.
Postup II – zásuvky 3 až 6
Postup je obdobný jako u zásuvek 1–2. Dítě si vybere podnos, přinese ho na kobereček a pracuje s tvary: vyndá tvar nedominantní rukou, obkrouží ho dvěma prsty dominantní ruky, položí na kobereček a postup opakuje. Poté tvary porovnává a vytváří vlastní řadu zleva doprava. Po dokončení vrací tvary do rámů podle vlastního záměru a uloží podnos zpět do komody. Pokud se dítě ptá, pojmenujte tvary (ale ne při první ukázce, aby dítě nejprve samo vnímalo rozdíly).
Poznámky k použití a bezpečnost
- Nikdy nenoste celou komodu; k práci se používají pouze jednotlivé zásuvky.
- Ukažte dítěti, jak vysunout a nést rám oběma rukama.
- Na začátku doporučeno nabídnout pouze podnosy 1–3; podnosy 4–6 dát k dispozici až po zvládnutí základních podnosů (princip od jednoduchého ke složitému).
- Tvary vždy označujte správným jménem.
- Každý tvar má úchyt ve svém těžišti pro lepší manipulaci.
Další aktivity
- Hry na dálku s pojmenováním tvarů (například přinést konkrétní tvar).
- Použití naučených pojmů na předmětech v prostředí.
- Práce s doplňkovými kartami – překrývání, trénink přesnosti a koordinace rukou.
Poznámka k dalšímu rozvoji
Jakmile dítě pracovalo se všemi tvary, přidáme názvosloví pomocí třístupňové lekce. Jako další stupeň lze propojit práci s geometrickou komodou a doplňkovými kartami.
Doplňkové parametry
| Kategorie: | Smyslová výchova |
|---|---|
| EAN: | 8596027003626 |
| Materiál: | Dřevo |
| Věk: | 3 + |
| ? Doporučený věk: | 3, 4, 5, 6 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Diskuze
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
