Hnědé schody
Kód: MO-SMV0001_S0004Detailní popis produktu
Smyslové hranoly – sada 10 dřevěných hranolů
Smyslová Montessori pomůcka obsahuje deset hnědých hranolů z tvrdého dřeva. Hranoly mají stejnou délku 20 cm, liší se šířkou a výškou (nejmenší 1×1×20 cm, největší 10×10×20 cm). Pomůcka rozvíjí vizuální a svalové vnímání dimenze a připravuje dítě na pozdější matematické pojmy.
Popis
Deset dřevěných hranolů různých průřezů je určeno k sestavení do stupňovité řady (schodů). Hranoly jsou hladké, pevné a vhodné pro samostatnou manipulaci dítěte.
Parametry
- Počet kusů: 10
- Materiál: tvrdé dřevo
- Barva: hnědá
- Rozměry: délka 20 cm, průřezy od 1×1 cm do 10×10 cm
Cíle pomůcky
Přímý cíl
- Zdokonalení cílených pohybů
- Rozlišení tloušťky
Nepřímý cíl
- Rozvoj matematické mysli
- Trénink úchopu
- Kontrola pohybu
- Koordinace oka a ruky
- Posloupnost a řád
- Soustředění
Věk
Vhodné od 3 let.
Poznámka
V souvislosti s touto pomůckou lze používat názvosloví „tlustý“ a „tenký“ včetně jejich komparativů a superlativů.
O Montessori
Všechny Montessori pomůcky vycházejí z principů italské pedagožky Marie Montessori. Pomůcky jsou využitelné samostatně i v kombinaci s dalšími didaktickými pomůckami.
Přínosy pomůcky
- Zlepšení hrubé motoriky
- Koordinace pohybů (spolupráce ruka–oko)
- Rozlišování velikosti a hmotnosti
- Rozšíření slovní zásoby (např. hrana, hranol, strana)
- Osvojení pojmů „úzký“ vs. „široký“ (ev. „silný“ vs. „tenký“)
- Procvičení porovnávání a stupňování (např. úzký, užší, nejužší)
- Příprava na základy matematiky a geometrie (desítková soustava)
Práce s pomůckou
Na připravený kobereček rozložte neuspořádaně jednotlivé hranoly. Vezměte nejširší hranol, prohlédněte jej a položte na levou stranu koberečku. Poté vyberte nejbližší užší hranol a položte jej vedle prvního. Opakujte, až vzniknou schody.
Pracujte pomalu a soustředěně. Rukou pomačkejte nebo pohlaďte schody shora dolů, čímž dítě vnímá harmonii pohybu. Správnost pořadí můžete ověřit přikládáním nejužšího hranolu k sousednímu – užší hranol bude po přiložení odpovídat sousednímu širšímu.
Po sestavení schody rozeberejte a nabídněte dítěti, aby si stavbu vyzkoušelo samo. V počátečních fázích není nutný slovní doprovod, který by dítě rozptyloval; při opakování postupně pojmenovávejte předměty a kroky a rozvíjejte tak slovní zásobu.
Při dalším postupu lze zadávat jednoduché úkoly, například:
- „Podej mi nejširší schod.“
- „Polož vedle něj užší schod.“
- „Vezmi do pravé ruky nejužší schod.“
- Dotazování typu: „Který schod je nejužší?“, „Jaký je tento schod?“
Obměny práce s pomůckou
- Dítě staví hranoly na sebe nebo vedle sebe volně a zkoumá jejich vlastnosti, může vynechávat každý druhý schod apod.
- Stavění podle kartiček s půdorysy (1×20 cm, 2×20 cm … 10×20 cm). Kartičky lze vyrobit obkreslením půdorysů na papír, vystřižením a případným zalaminováním; karty lze doplnit čísly 1–10.
- Přiřazování hranolů k číslům nebo stavění podle číselných řad (např. 10, 8, 6, 4, 2 nebo 1, 3, 5, 7, 9).
- Stavění schodů podle vzorů na kartičkách.
- Kombinace se jinými pomůckami (např. Růžová věž, Červené tyče) buď volně, nebo podle předloh.
Doplňkové parametry
| Kategorie: | Smyslová výchova |
|---|---|
| EAN: | 8596027003503 |
| Materiál: | Dřevo |
| Věk: | 3 + |
| ? Doporučený věk: | 3, 4, 5 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
