Smirkové číslice s krabičkou
Kód: MO-MAT0124_L021Detailní popis produktu
Smirkové číslice (dřevěné destičky 1–9)
Souprava obsahuje 9 dřevěných destiček označených čísly 1–9 uložených v přírodní dřevěné krabičce. Číslice jsou vyrobeny v drsném (smirkovém) provedení na rozdíl od hladkého povrchu destičky, takže po přejetí prsty dítě cítí tvar čísla.
Obsah a provedení
Součástí jsou jednotlivé dřevěné destičky s vyobrazenými číslicemi 1–9 a samostatná krabička pro uložení. Drsný povrch číslic slouží jako hmatová opora při osvojování tvaru číslic.
Cíl pomůcky
Přímý cíl
Ukázat dítěti psaný symbol, který odpovídá kvantitě, již dítě dokáže pojmenovat, a poskytnout mu tak „klíč“ k psanému světu čísel.
Nepřímý cíl
Připravit dítě na psaní jednotlivých číslic.
Předpoklady a doporučený věk
Předpokladem je znalost pojmů čísel 1–10. Pomůcka je vhodná pro dítě přibližně od 4,5 roku. Dítě může již dříve pracovat s jinými Montessori pomůckami, například s červeno-modrými tyčemi.
Postup práce
- Připravíme tři číslice, které chceme dítěti představit (nemusí být v pořadí).
- Posadíme se ke stolečku tak, aby dítě sedělo po naší levé straně (u leváka na pravé), což zlepší přístup a viditelnost. Dítě by mělo sedět rovně a mít obě nohy na zemi.
- Vyndáme jednu destičku z krabičky. Přidržíme ji levou rukou v levém dolním rohu a indexem a prostředníčkem pravé ruky obtahujeme linii čísla. Prsteníček a malíček jsou schované v dlani, palec není zapojen. Opakujeme činnost několikrát a při každém obtahování jasně pojmenujeme číslici.
- Poté necháme dítě, aby stejným způsobem obtáhlo číslici. Stejně postupujeme s dalšími dvěma destičkami. Destičky odkládáme na levý horní roh stolu s mezerou mezi nimi.
- Po představení všech tří číslic zadáváme dítěti různé úkoly, například:
- „Podej mi číslo 8.“
- „Obtáhni číslo 5.“
- „Podej mi tabulku s číslem 2.“
- Destičky průběžně zamícháme; aktivitu lze obměnit tak, že dítě vyzývá dospělého k úkonům.
- Pokud je dítě jisté v rozpoznávání, požádáme ho, aby číslici obtáhlo a zároveň pojmenovalo. Má-li s některým číslem potíže, neopravujeme ho přímo, ale prezentujeme číslo znovu při další příležitosti.
- Při uklízení do krabičky číslice opět pojmenujeme.
Cvičení
Pokud dítě ovládá pojmy číslic, může začít psát číslice křídou na tabulku — nejprve bez linek, později i s linkami. Můžeme také ukázat, že lidé píší čísla v různých částech světa odlišně, případně ukázat digitální hodiny a čísla jako další orientaci.
Poznámky k jednotlivým číslicím
- U číslice 2: před psaním čáry zleva doprava se na chvíli zastavíme, aby bylo vidět, že v místě není oblouček, ale ostrý hrot.
- U číslice 5: nejprve napíšeme čáru shora dolů a až poté čáru zleva doprava.
Doplňkové parametry
| Kategorie: | Matematika |
|---|---|
| EAN: | 8596027001295 |
| Materiál: | Dřevo |
| Věk: | 4 + |
| ? Doporučený věk: | 4, 5, 6 |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
Diskuze
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
